• docventures_opt

#docventures

”Voittaja on erinomainen esimerkki 2010-luvun tuotteesta, jossa sosiaalinen media on olennainen osa tekemistä ja sen kuluttamiskokemusta. Kanavavalinnat on tehty yhteisön ehdoilla ja yleisö on otettu mukaan sisällöntuotantoon läpi toteutuksen. Työ vie aidosti suomalaista mediakenttää eteenpäin.”

– Voittaja; Paras Sosiaalisen median hyödyntäminen, GrandOne

CASE #DOCVENTURES

Docventures koostui ensimmäisellä kaudella 12 alustuksesta, 12 teemaan liittyvästä dokumenttielokuvasta ja 12 syventävästä keskustelusta, joita käytiin ihmisten omissa kanavissa.

Other suunnitteli sosiaalisen median strategian ja ohjelman ensimmäisen kauden lanseeraukseen sarjan monikanavasisältöjä. Yhteistyössä tuotantoyhtiön kanssa tehdystä kokonaisuudesta tuli ilmiö, joka osallistutti yleisönsä sosiaalisesta mediasta televisioon.

STRATEGIA

Jokaisessa teemassa oli yksi ISO kysymys, johon haettiin yhdessä vastausta kaikissa kanavissa. Kysymyksiä olivat esimerkiksi: Uskotko jumalaan? Tiedätkö mitä syöt?

KEINOT: AKTIVISMIT

Aktivismit olivat kokonaisia verkkopalveluja ja sisältökokonaisuuksia, joiden kautta ihmiset saattoivat käytännön teoillaan vastata teemasta esitettyyn kysymykseen.

Tärkeää oli, että teemat levisivät sadoilletuhansille ihmisille ja aktivoivat isoja yleisöjä heidän omissa kanavissaan.

OSALLISTAVA MONIKANAVALANSEERAUS

Sarjan ensimmäinen teema oli uskonto. Ohjelman monikanavalanseeraus ja ensimmäinen aktivismi haluttiin rakentaa osallistavaksi ilmiöksi kaikkiin kanaviin tämän teeman ympärille.

Kirkkoon tai uskontokuntaan liittyminen on nyt helppoa! Liity mihin tahansa kirkkoon hetkessä liityhetikirkkoon.com-sivuston kautta.” Julkaistiin liityhetikirkkoon-sivusto, josta pystyi liittymään mihin tahansa uskontokuntaan heti. Uudet jäsenet toimitettiin jokaiselle kirkkokunnalle.

LANSEERAUS: LIITYHETIKIRKKOON.COM

  • Yli 50.000 orgaanista kävijää viiden päivän aikana, joista 23.645 liittyi eri uskontokuntiin ja teema levisi verkossa ihmiseltä toiselle.

TOTEUTUS: SOSIAALISEN MEDIAN STRATEGIA & SISÄLLÖT

Luotiin malli, joka mahdollisti yleisön osallistumisen teemoihin ja erilaisen aktiivisuuden läpi kaikkien kanavien sosiaalisesta mediasta live-lähetyksiin. Ohjelman yhteisöstä tuli Suomen aktiivisin tv-ohjelman ympärille rakentunut yhteisö lähetyskautensa aikana.

TULOKSET: OSALLISTVIN YHTEISÖ SUOMESSA

  • 65.000 fania kauden, joista 20-50% oli aktiivisesti mukana Facebookin aktivoinneissa
  • 300.000-1.1 miljoonaa suomalaista tavoitettiin sosiaalisessa media per jakso
  • 16.541 viestiä eri Docventuresiin liittyvillä tageilla kauden aikana

DOCVENTURES-ILMIÖ

Docventuresista tuli puhutuin monikanavailmiö useana vuonna. Kokonaisuus on palkittu parhaana sosiaalisen median hyödyntäjänä (GrandOne).

 

http://yle.fi/aihe/docventures

Sosiaalisen median ilmiö
  • YLE
Näytä projekti